نخستین طرح گاز CO2

تاریخ انتشار: 1395/07/27
کد مقاله: 11



با اختصاص 70 میلیارد ریال اعتبار نخستین طرح استحصال گاز دی اکسید کربن از دودکش نیروگاه های بخاری در نیروگاه بعثت خزانه بخارایی تهران فردا افتتاح می شود.

طراح و مشاور این طرح با اعلام این خبر میزان مصرف روزانه گاز دی اکسید کربن را در کشور 1000 تن خواند و در گفتگو با خبرنگار بنا (bena) اظهار داشت: گاز دی اکسید کربن در گاز صنعتی ، صنایع غذایی و پزشکی مصرف دارد و در حال حاضر این میزان گاز از طریق احتراق مستقیم سوخت های فسیلی ( گاز طبیعی ) تامین می شود که موجب هدر رفت روزانه حدود 400 میلیون متر مکعب گاز طبیعی می شود.

رضا غفار زاده ، با اشاره به استفاده از دی اکسید کربن در صنایع نوشابه سازی ، سیال فوق بحرانی در صنایع دارویی ، بارورسازی ابرها ، انجماد پوست ، اتاق عمل، جوشکاری ، ریخته گری بیان کرد: نخستین طرح استحصال گاز دی اکسید کربن از دودکش نیروگاه های بخاری در نیروگاه بعثت خزانه بخارایی در واقع نخستین گام ایران در راستای اهداف معاهده کیوتو ( کم کردن گازهای گل خانه ای ) در ایران است.

او با تاکید بر اختصاص 70 میلیارد ریال اعتبار ، با توجه به صرفه جویی های ناشی از عدم استفاده از گاز طبیعی پس از اجرای این طرح افزود: در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی در بازار بین المللی 30 سنت است که با راه اندازی استحصال گاز دی اکسید کربن از دودکش نیروگاه های بخاری در نیروگاه بعثت خزانه بخارایی سالانه از هدر رفت 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی جلوگیری شده و از همین طریق یکساله هزینه آن بازمی گردد.

طراح و مشاور این طرح در رابطه با برنامه های آینده اجرای این طرح در سایر شهرها نیز تصریح کرد: پس از راه اندازی نیروگاه استحصال دی اکسید کربن تهران ، نیروگاه های تبریز ، شهید رجایی قزوین ، مشهد و شاه زند اراک نیز در مراحل بعد قرار دارند.

گفتنی است این افتتاحیه با حضور معاون محیط زیست و پارلمانی ریس جمهور ، وزیر نیرو ، مدیرعامل توانیر و معاون انرژی وزارت نیرو برگزار خواهد شد.