اعدام با گاز نیتروژن

تاریخ انتشار: 1395/07/27
کد مقاله: 17



اوکلاهاما نخستین ایالت آمریکاست که در آن کشتن محکومان به اعدام با گاز نیتروژن مجاز است. روش‌های زجرآور برای اجرای حکم اعدام در این کشور موجی از اعتراضات ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا اوکلاهاما نخستین ایالت آمریکاست که در آن کشتن محکومان به اعدام با گاز نیتروژن مجاز است. روش‌های زجرآور برای اجرای حکم اعدام در این کشور موجی از اعتراضات ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

مری فالین، فرماندار جمهوری‌خواه ایالات اوکلاهاما قانونی را امضا کرد که اعدام با گاز نیتروژن را مجاز می‌داند. این قانون پیشتر به تصویب پارلمان ایالتی رسیده بود که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است.

البته اعدام به این روش در صورتی اجرا خواهد شد که کشتن فرد محکوم از راه تزریق سم امکان‌پذیر نباشد یا دادگاهی به دلیلی مشخص این روش اعدام را تعیین کرده باشد.

مدافعان حقوق بشر در سال‌های اخیر به روش‌های زجرآور اعدام در ایالات متحده اعتراض کرده بودند. آخرین نمونه این گونه اعدام در ایالت اوکلاهاما در آوریل سال گذشته روی داد. فردی به نام کلیتون لوکت پس از تزریق سم حدود ۴۳ دقیقه با مرگ کلنجار می‌رفت. علت این امر، داروی بیهوشی جدیدی بود که به لوکت تزریق کرده بودند.

این اتفاق باعث شد که رئیس جمهور آمریکا اجرای احکام اعدام را به‌طور موقت ممنوع کند.

بیشتر بخوانید: جوخه‌های اعدام در ایالت یوتای آمریکا احیا شد

در حال حاضر مسئولان قضایی ایالت اوکلاهاما اجازه اعدام محکومان را ندارند. دادگاه عالی این ایالت هنوز در باره اعدام به روش تزریق سم، حکم نهایی را صادر نکرده است.

از دسامبر ۲۰۱۳ ذخیره داروی مرگ (تیوپنتال) در آمریکا تمام شده است

اعدام در ایالت‌های گوناگون

در ایالت‌های آمریکا قانون واحدی در رابطه با شیوه اجرای حکم اعدام وجود ندارد. ۱۸ ایالت حکم اعدام را لغو کرده‌اند و در برخی دیگر نیز بحث در این باره ادامه دارد.

در سال‌های اخیر در بسیاری از ایالت‌هایی که حکم اعدام صادر می‌شود، کسی اعدام نشده است.

بیشتر بخوانید: صف‌آرایی مخالفان و موافقان اعدام متهم بمب‌گذاری بوستون

از دسامبر ۲۰۱۳ ذخیره داروی مرگ (تیوپنتال) در آمریکا تمام شده است. اداره مربوطه در آمریکا برای تهیه موادی که در تولید این دارو به کار می‌روند دچار مشکل شده، زیرا برخی شرکت‌های داروسازی اروپایی از ارسال این مواد خودداری می‌کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ صورت گرفت، حدود ۶۳ درصد آمریکایی‌ها با حکم اعدام موافق هستند.