گاز هیدروژن چیست

تاریخ انتشار: 1395/08/24
کد مقاله: 20

هیدروژن چیست؟

 نماد شیمیایی هیدروژن H است و یک پروتون در هسته هیدروژن یافت میشود. هیدروژن سبک ترین، ساده ترین و رایج ترین عنصر شیمیایی در جهان است، و تا حدود 75٪ از جرم  کل جهان را تشکیل می دهد. هیدروژن به مقدار زیاد در سیارات گازی، غول پیکر و ستارگان وجود دارد که یک نقش کلیدی در تأمین انرژی ستاره از طریق واکنش های همجوشی ایفا می کند. هیدروژن یکی از دو عنصر مهم موجود در آب (H2O) است. هر مولکول آب از دو اتم هیدروژن متصل به یک اتم اکسیژن ساخته شده است. در سال 1766، در طول یک واکنش فلز اسید، هنری کاوندیش برای اولین بار به طور رسمی گاز هیدروژن را شناساند.

گاز هیدروژن  در قرن شانزدهم اولین گاز مصنوعی  بود که تولید شد. هیدروژن یک سوخت یا منبع انرژی است و در عوض هنگامی که هیدروژن میسوزد با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان می دهد و ایجاد حرارت میکند و سپس برای تولید انرژی استفاده می شود. آب و چند نوع از اکسیدهای نیتروژن محصولات آن می باشند بنابراین هیدروژن بعنوان یک حامل انرژی درنظر گرفته شده است که آنرا جهت ذخیره انرژی برای اولین بار استفاده شده است. خوشبختانه راه های بسیاری برای تولید سوخت هیدروژن مانند الکترولیز با استفاده از برق آبی، انرژی خورشیدی، باد و انرژی هسته ای وجود دارد که به عنوان سوخت هیدروژن با خیال راحت برای چندین دهه در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی استفاده شده است، از جمله در صنایع غذایی، فلز، شیشه و مواد شیمیایی. صنعت هیدروژن در جهان بخوبی اثبات شده است و تولید بیش از 50 میلیون تن هیدروژن در سال میشود.

گاز هیدروژن به دلایل زیر یک سوخت عالی است:

بدون کربن، فوق العاده تمیز، سبک تر از هوا، بی بو، غیر سمی، امن برای تولید، ذخیره و حمل و نقل،آسان برای ذخیره در مقادیر زیاد و به آسانی میسوزد