مصارف گاز هلیوم

تاریخ انتشار: 1395/08/27
کد مقاله: 21



مصارف گاز هلیوم

هلیم به عنوان یک رسانه خنک کننده بعنوان برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC)، و آهنرباهای ابررسانا در اسکنر MRI و NMR طیف سنج استفاده می شود. همچنین برای خنک نگه داشتن ابزار های ماهواره ای و برای خنک کردن اکسیژن مایع و هیدروژن که در وسایل نقلیه فضایی مانند آپولو شده مورد استفاده قرار میگیرد.

از آنجا که چگالی هلیوم کم است اغلب برای پر کردن بالن های تزئینی، بالن هوایی و کشتیهای هوایی استفاده می شود. هیدروژن یک بار مورد استفاده قرار گرفت برای پر کردن بالن ولی هیدروژن به طرز خطرناکی قایل اشتعال است.

هلیوم به دلیل آنکه بسیار غیر واکنشی است برای ارائه یک اتمسفر محافظ بی اثر برای ساخت فیبر نوری و نیمه هادی ها و برای جوشکاری قوس الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد هلیم همچنین استفاده می شود برای تشخیص نشتی از جمله در سیستم های تهویه مطبوع خودرو و به دلیل آنکه به سرعت منتشر میشود از آن برای  باد کیسه هوا خودرو پس از ضربه استفاده میشود.

مخلوطی از 80٪ هلیوم و 20 درصد اکسیژن به عنوان یک فضای مصنوعی برای غواصان در اعماق دریا و دیگران کار در شرایط تحت فشار استفاده می شود.

لیزرهای گاز هلیوم و نئون استفاده می شود برای اسکن بارکد در خروجهای سوپر مارکتها و یک استفاده جدید برای هلیوم میکروسکوپ یون هلیم است که وضوح تصویر بهتری نصبت به یک میکروسکوپ الکترونی دارد.