تزریق اکسیژن داخل وریدی برای بیمارانی که نمی توانند نفس بکشند

تاریخ انتشار: 1395/09/14
کد مقاله: 23



تزریق گاز اکسیژن

تزریق اکسیژن داخل وریدی برای بیمارانی که نمی توانند نفس بکشند

بر اساس یک گزارش که در متون  ترجمه علوم پزشکی منتشر شده است تزریق اکسیژن به طور مستقیم به جریان خون برای بیمارانی که نمی توانند تنفس کنند توسط دانشمندان در بیمارستان کودکان بوستون اختراع شده است.

نویسنده توضیح داد که در زمانی که تنفس بیمار از یک راه هوایی مسدود شده و یا ازنارسایی حاد ریه رنج می برند بیمار نیاز فوری دارد که اکسیژن رسانی به خون انجام شود در غیر این صورت آنها دچار آسیب مغزی و یا  ایست قلبی خواهند شد.

محققان یک دستگاه تزریق کوچک پرشده ذرات میکرو طراحی کردند که می تواند به طور مستقیم به جریان خون تزریق شود ومی تواند اکسیژن مورد نیازبیمار را تامین کند.

این ذرات میکرو از یک لایه مولکول های چرب ساخته شده که توسط واحد های کوچک اکسیژن احاطه شده اند این ذرات در یک محلول مایع قرار داده شده اند و به بیماران تزریق میشوند.

آقای دکترجان خیر و تیم همکارانش  می گویند که بیمارانی که با این راه حل تزریق می شوند ممکن است سطح نزدیک به طبیعی اکسیژن خون در عرض چند ثانیه را بازیابند.

در حیوانات آزمایشگاهی محققان گزارش دادند که آنها می توانند بدون تنفس به مدت 15 دقیقه علایم حیاطی حیوانات را فعال نگه دارند که با این روش  بروز آسیب ارگان ها و ایست قلبی به سرعت کاهش پیدا میکند.

تزریق اکسیژن جان بیماران را میخرد

دکترجان خیر توضیح داد که این روش حمل آسان دارد و به راحتی می تواند برای زنده نگه داشتن افرادی که نمی توانند به راحتی تنفس کنند مورد استفاده قرار گیرد و زمان بیشتری میدهد به پرسنل امداد و اورژانس تا بیمار را به جای امن منتقل کنند ومیتواند نجات بخش زندگی بیمار باشد.

وی افزود: تزریق گاز اکسیژن یک راه جایگزین ومطمئن و ایمن برای حمایت از بیماران در دقایق بحرانی است. این یک راه حل کوتاه مدت جایگزین اکسیژن است.

در نهایت، این سرنگ می تواند درسبد  داروئی هربیمارستان آمبولانس یا هلیکوپتر حمل و نقل برای کمک به ایجاد ثبات در بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند قرار بگیرد.

نویسنده اضافه کرد: تزریق اکسیژن به این روش نمی تواند بیش از پانزده تا سی دقیقه استفاده شود زیرا آنها حاوی مایعی است که میزان اکسیژن خون بیش از حد شده و باعث مسمومیت اکسیژن در بیمار خواهد شد.

جان خیر تاکید کرد این جایگزین اکسیژن خون نخواهد شد اما وقتی که ریه ها نمیتوانند اکسیژن رسانی را انجام دهند استفاده محدود دارند.این میکروذرات اکسیژن به طور خاص برای افرادی که نمی توانند نفس بکشند طراحی شده است.

 در سال 2006 پس از مراقبت از یک دختر جوان که ذات الریه شدید بود و به دلیل سطوح بسیار پایین اکسیژن خون دچار آسیب مغزی  بود جان خیر دنبال ایده اکسیژن تزریقی بود . دختر کوچک قبل ازاینکه تیم پزشکی جان اورا نجات دهد فوت کرد.

ازچند سال قبل تیم موفق شد که ذرات ریز امن برای تزریق را بدست بیاورد.
جان خیر گفت: «تلاش ها در چند رشته واقعا
  بود. از آن زمان مهندسان شیمی، دانشمندان فیزیک اتمی  و پزشکان  تلاش کردند تا به ترکیب درست و مناسب دست یابند.

در مطالعات  قبلی در سالهای  اولیه 1900 ، دانشمندان تلاش کردند  به گاز اکسیژن رسانی به خون داخل وریدی، اما شکست خوردند. گاهی اوقات آنها باعث آمبولی در بیمار شدند.

نویسنده نوشت:

ما این مشکل را با بسته بندی گازبه ذرات دگردیس کوچک، مهندسی کردیم.
آنها به طور چشمگیری سطح تبادل گازرا افزایش می دهند و از طریق فشارمویرگی  در آن گاز آزاد می گردد.