گاز گلخانه ای CO2

تاریخ انتشار: 1395/09/16
کد مقاله: 24



گاز گلخانه ای CO2

غلظت اتمسفر از دی اکسید کربن یا گاز CO2 با فصل توسط رشد گیاه فصلی در نوسان است، همچنین در نیمکره شمالی غلظت دی اکسید کربن در طول بهار و تابستان به دلیل مصرف گاز CO2 توسط گیاهان کاهش پیدا میکند و در طول پاییز و زمستان بدلیل اینکه گیاهان به خواب میروند و می پوسند کاهش می یابند.

سطح دی اکسید کربن بسیار بالاتر خواهد بود  اما اقیانوس ها و دریاها مقدار زیادی از گاز CO2 را از ما می گیرند.

   افزایش گاز CO2  باعث گرم شدن کره زمین شده است و این شروع مشکلاتی است مثل افزایش میزان اسیدیته آب تا 30 درصد و اسیدیته در مناطق نزدیک به خانه ها مانند سواحل کالیفرنیا صدف ها را حل می کند که این به این معنی است که عواقب فاجعه بار برای بسیاری از موجودات زنده در راه است و همچنین میلیونها نفری که از آنها به عنوان مواد غذایی استفاده میکنند.

ما می دانیم جنگلهای ما  امروز به نسبت تنها یک دهم از جنگل هایی روزی است که انسانها شروع به زندگی روی کره زمین کردند.

  دی اکسید کربن یک جزء اصلی از چرخه کربن است.

انسانها تا زمانیکه سوختهای فسیلی رو استفاده میکنند گاز CO2  تولید میکنند و با ظهور این گاز گلخانه ای دمای کره زمین در حال افزایش است و آب و هوای ما در حال تغییر است.

جیمز هانسن دانشمند آب و هوا از ناسا در مصاحبه ای گفت برای جلوگیری از عواقب وخیم انتشار گازهای گلخانه ای سریعا باید اقدام شود و از دوسال پیش به دنبال راه حلی برای این مشکل مانند گذاشتن مالیات سنگین برای حل این مسئله میباشد.

 

هانسن  از سال 1981 مدیرعامل  موسسه گودارد ناسا برای مطالعات فضایی است. هانسن در کنگره ایالات متحده شهادت داد که تغییرات آب و هوایی از قبل 1988در جریان بود.

او گفت چیزیکه ما متوجه شدیم  این است که اگر میزان گاز CO2 موجود در جو از یک مقداری پایین تر بیاید نیز خطرناک خواهد بود هانسن گفت برای جلوگیری از یک گرداب ویرانگر خشکسالی و آب و هوایی نامتعادل، قحطی و مهاجرت اجباری تا پایان قرن، غلظت دی اکسید کربن باید به 350 پی پی ام در میلیون نگه داشته شود. هانسن گفت ما در واقع باید میزان دی اکسید کربن در جو را کاهش دهیم. سطح فعلی هنوز در حال افزایش است وبالای 400 پی پی ام  است سال 2014 داغترین سال بر روی زمین و در ایالات متحده تاریخ ثبت آب و هوا بود.

استدلال هانسن یک روش ساده قابل تامل است  ادامه مصرف منابع فسیلی زمین مانند نفت و گاز وزغال سنگ باعث سوق دادن انسانیت به سمت یک فاجعه آب و هوایی خواهد شد.

 

تنها تغییر ناگهانی و عمیق در راه مصرف انرژی می تواند به کاهش گرم شدن کره زمین تاثیر بگذارد.

یک سیستم نظارتی بر روی بازار جهانی برای کنترل دی اکسید کربن تولید شده در بازار در مذاکرات آب وهوایی در کپنهاک برای کاهش گازهای گلخانه ای طراحی شده است.

این سیستم در حال حاضر در اتحادیه اروپا اجراشده است و توسط رئیس جمهور اوباما در ایالات متحده برای ایالات متحده ارائه شده است.

اما هانسن بسیار تردید دارد که این سیستم بتواند کار کند.

هانسن گفت این حدود 10 سال طول می کشد تا تمام کشورها و اعضای هیئت مدیره مذاکره را برای این سیستم بر سر کاهش گاز CO2 متقاعد کند و به نظر مشترک رسید و سپس بعد از این همه زمان معلوم شود بسیار بیفایده است  اما من میخواهم این مشکل در طول یک یا دو سال حل شود.


واقعیت این است که قیمت های کربن به  دلیل بحران اقتصادی جهانی تنزل پیدا کرده است .

هانسن استدلال کرد که فقط گذاشتن مالیات بر سوختهای فسیلی مستقیم میتواند نتیجه بخش باشد .

هانسن گفت مالیات بر کربن مکانیزمی است که اجازه می دهد تا شما به یک توافق بین المللی در سطح جهان در یک دوره کوتاه از زمان موثر دست یابید.
شما می توانید با
  اروپا، ایالات متحده و چین که به اندازه کافی هستند شروع کنید. هانسن افزود که کشورهای دیگر باید بر صادرات کربن هر چه سریعتر مالیات بپردازند .


برای ایجاد انگیزه قوی وضع مالیات باید به طور مستقیم بر اساس سرانه  درآمد افراد باشد او گفت در ایالات متحده مقدارآن به چند هزار دلار به ازای هر خانوار خواهد بود.

هانسن به رئیس جمهور اوباما نوشت یک فرد با چند اتومبیل بزرگ و یک خانه بزرگ سهم مالیاتی زیادی خواهد داشت. هانسن می گوید همه نیروگاه های جدید با سوخت زغال سنگ باید ممنوع شود و همچنین همه سیستم های قدیمی سوخت زغال سنگ نابود و زیر زمین دفن شوند زیرا زغال سنگ آلوده کننده تر از سوخت های فسیلی است.

 

اکونومیست ویلیام نوردهاوس از دانشگاه ییل گفت 2000 کارشناس درسازمان حفاظت محیط زیست باعث ابتلای بازار به ورشکستگی خواهد شد در اجلاس خرس بهاری به دنبال راهی امن تر برای کودکان و زمین بازی کودکان ما در آینده با توجه به نظریات هانسن پیدا بکنند.


حالا بهتر است تغییر دهید و به سرعت مالیات بر انتشار گازهای گلخانه ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست جهانی جایگزین شود.

هانسن گفت من تصمیم گرفتم کاری انجام دهم که بچه ها و نوه های من نگویند که پدر بزرگ من می توانست کاری انجام بدهد ولی انجام نداد.