حقایقی درباره گاز نیتروژن

تاریخ انتشار: 1395/09/18
کد مقاله: 25



گاز نیتروژن

نیتروژن برای زندگی بر روی زمین ضروری است نیتروژن  جزء ای از همه پروتئین ها است و نیتروژن در تمامی موجودات زنده یافت می شود ترکیبات نیتروژن آلی موجود در مواد، مواد غذایی، کودها و مواد منفجره و سموم هستند

نیتروژن در زندگی بسیارحیاتی و مهم است، اما بیش از حد آن نیز می تواند برای محیط زیست مضر باشد

 با توجه به آزمایشگاه ملی لوس آلاموس گاز نیتروژن 78 درصد از هوای زمین را تشکیل می دهد. از سوی دیگر، نیتروژن موجود دراتمسفر مریخ تنها 2.6 درصد نیتروژن است .

گازنیتروژن بی رنگ، بی بو معمولا راکد و بی حرکت است.و درشکل مایع آن، نیتروژن بی رنگ و بی بو، وشبیه به آب نظر می رسد.یکی از ترکیبات مهم ترین نیتروژن، آمونیاک است که طی فرآیندی که به هابر معروف است از واکنش گاز نیتروژن با هیدروژن تولید می شود.

گاز آمونیاک بی رنگ با بوی تند به راحتی می تواند به یک کود نیتروژن مایع تبدیل شود. در واقع، حدود 80 درصد از آمونیاک تولید شده به عنوان کود استفاده می شود، همچنین به عنوان یک گاز مبرد، در ساخت پلاستیک، پارچه، آفت کش ها، رنگ؛ وهمچنین به عنوان حلال نیز استفاده می شود.

نیتروژن مایع است که اغلب به عنوان یک مبرد استفاده می شود، به عنوان مثال در تحقیقات یا کلینیک های پزشکی باروری ، برای ذخیره اسپرم، تخمک و سلول های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن مایع همچنین برای کمک به سرعت انجماد مواد غذایی باحفظ رطوبت و طعم و عطر، بافت مواد غذایی استفاده می شود.

همانطوریکه وجود نیتروژن برای انسان و دیگر موجودات مفید است ،وجود بیش از حد از آن می تواند آسیب جدی به محیط زیست برساند. گیاهان برای رشد نیاز به نیتروژن دارند، اما به منظور رسیدن به حداکثر عملکرد خود، آنها اغلب نیاز به نیتروژن بیشتردارند که به طور معمول در خاک در دسترس است .

 بر آن شد که این مشکل در بخش کشاورزی را با کود نیتروژن حل کند  استاد علوم خاک در دانشگاه کالیفرنیا استفاده کرده ایم.  با این حال به نظر می رسد که ما مجبوریم گاز نیتروژن بیشتر از آن چیزی که محیط زیست سالم را حفظ کند است ما کود را بیشتر از آن مقداری که خاک نیاز دارد استفاده کردیم.

تنها درواقع حدود 50 درصد از کود نیتروژن توسط گیاهان استفاده می شود و 50 درصد دیگر کود به هدر رفته است.

او گفت که این گاز نیتروژن اضافی می توانند به آب های زیرزمینی راه یابند.

در کالیفرنیا، به عنوان مثال بسیاری از چاه های شهری و خصوصی دارای غلظت نیترات بیش از استاندارد آب شرب است

  او اضافه کرد و گفت علاوه بر این هر بار که گاز نیتروژن از کود وارد آب های سطحی مانند دریاچه ها می شود  می تواند خوراک جلبک ها شود و منجر به اینکه این جلبک های مضر که آب را سرطان زا کنند.

و گفت یکی دیگر از راه که در آن انسان به افزایش میزان نیتروژن در محیط زیست کمک میکند از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی که ما تولید میکنیم.

وقتی که شما رانندگی می کنید لوله اگزوز اتومبیل شما  گاز نیتروژن تولید میکند از سوی دیگر نیروگاه تولید گازهای نیتروژن  که به نوبه خود درتشکیل ازن و باران اسیدی دخیل هستند.

در یک مطالعه در اکتبر 2010 در مجله علوم منتشر شده طرح کلی محققان درباره استفاده اضافی از گاز نیتروژن که منجر به آلودگی آب تازه و مناطق ساحلی شده است و ممکن است به تغییرات آب و هوا کمک می کند.

بر طبق مطالعات در آغاز قرن 20 سهم انسان به چرخه نیتروژن طبیعی با توجه به مطالعه به طور چشمگیری شروع به افزایش کرده است.
پاول فالووسکی از دانشگاه راتگرز در بیانیه ای گفت: در واقع،در 2.5 میلیلدر سال گذشته هیچ پدیده
  ای احتمالابیشتر از انسان در ورود نیتروژن به چرخه طبیعت تاثیر گذار نبوده است.

 به عنوان  مثال یک راه حل برای کمک به مسئله کاهش مصرف گاز نیتروژن ، کشاورزی ارگانیک و بالا بردن آگاهی کشاورزان از  مسائل زیست محیطی در میان آنهاست.
او گفت، این ایده برای از بین بردن استفاده از
 کود تجاری تلاش خواهد کرد و استفاده از کودهای ارگانیک  مثل فضولات حیوانی را جایگزین خواهد کرد.