کاربرد گاز CO2 در کشاورزی و گلخانه

تاریخ انتشار: 1395/11/17
کد مقاله: 28

گاز CO2 برای کشاورزی

تقریبا تمام گیاهان کشاورزی از افزایش محتوای CO2 سود میبرند و توت فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای مثال پایگاه دادهای علمی CO2 در مورد رشد گیاهان نتایج تجربی و مطالعات کارشناسی 30 نفر حقیقت افزایش میزان غلظت دی CO2 در بالا بردن میزان  فتوسنتزوافزایش توده زیستی را در این گونه مهم کشاورزی ثابت کرده است .

به طور خلاصه ما برخی از این مطالعات را چشمگیر دانسته و به علاوه کارهای دیگر که منافع مهم افزایش CO2 بر رشد توت فرنگی در این سالها ودهه های پیش رو را نشان میدهد.

ما تحقیقاتمان را با مطالعه (دنگ و وودوارد ) در سال 1988 که توت فرنگی را در گلخانه های تحت کنترل در معرض دی اکسید کربن CO2 با غلظت 390 تا 560 پی پی ام برای نزدیک به سه ماه پرورش می دادند شروع کردیم.

علاوه بر این توت فرنگی ها با کودهای حاوی سه سطح نیتروژن تغذیه می شدند به طوری که دو محقق میتوانستند اثرات مستقیم و تعاملی از غلظت دی اکسید کربن CO2  و عرضه نیتروژن بر رشد توت فرنگی مطالعه کنند.

نتایج حاکی از این بودند که غلظت دی اکسید کربنCO2  میزان فتوسنتز خالص و وزن خشک کل گیاه افزایش در تمام سطوح نیتروژن افزایش می دهد.

در نتیجه دریافت دی اکسید کربن CO2 غلیظ و دریافت بالاترین و پایین ترین سطح دریافت نیتروژن به میوه های سنگین تازه که 17 تا 42 درصد بزرگتر بودند منتهی شد به علاوه افزایش غلظت دی اکسید کربن CO2 اثر راندمان استفاده نیتروژن را در این گیاهان از 17 تا 23 درصد بالا میبرد.همچنین یافته ها نشان میدهد که به دلیل افزایش میزان دی اکسید کربن در جو (بدون در نظر گرفتن باروری نیتروژن خاک) گیاهان توت فرنگی افزایش نرخ فتوسنتز را نشان میدهد.

علاوه براین هنگامیکه رطوبت خاک درطول چند روز اندازه گیری در تابستان خشک بررسی شد مقدار افزایش چشمگیری در رطوبت خاک در هر مرحله از افزایش غلظت دی اکسید کربنCO2  را نشان می داد.

بنابراین هنگامیکه غلظت دی اکسید کربن CO2 اتمسفر افزایش می یابد به احتمال زیاد میزان فتوسنتز گیاه توت فرنگی را بالا می برد صرفنظراز درجه حرارت هوای فصلی که باید به افزایش حجم میوه وافزایش تولید منتهی شود.

علاوه براین برگیاه توت فرنگی باید از جهت تامین آب در شرایط بهتری قرار بگیرد نسبت به کاری که در حال حاضر دارد انجا م می شود.

برخی ازنتایج غنی سازی گیاه توت فرنگی با دی اکسید کربن CO2  عبارتند از: سریع تر رشدکردن گیاه (5 تا 10درصد) ، زود رس شدن میوه ، افزایش کیفیت میوه توت فرنگی ، افزایش وزن خشک گیاه ،  استحکام ساقه گیاه توت فرنگی و اندازه گل ، کاهش جوانه های ناقص در گل ها.

  اگر چه غنی سازی گیاه توت فرنگی با دی اکسید کربن CO2 بر رشد آن تاثیر خوبی دارد اما هرگزنباید غلظت دی اکسید کربن از حد مجاز بالاتر رود که در این صورت باعث افت عملکرد گیاه توت فرنگی شود و باعث خسارت به گیاه شود.

جهت دیافت اطلاعت بیشتر و خرید گاز CO2 برای کشاورزی و محصولات گلخانه ای با بخش فروش شرکت پرشیا گاز تماس حاصل فرمایید.